تاریخچه گمرک بندر امام

همزمان با احداث راه آهن سراسري کشور در سال 1307 هجري شمسي ، 2 پست اسکله چوبي در شمال غربي خليج فارس و در انتهاي آبراه خورموسي ( با موقعيت جغرافيايي 30 درجه و 25 دقيقه شمالي و 49 درجه و 5 دقيقه شرقي ) ساخته شد . پس از چندي به بندر شاپور موسوم گشت و سه سال بعد به مهم ترين مرکز ورود و خروج کالا تبديل شد . در سال 1352 محل سکونت اهالي اين نقطه ، از کنار اسکله ها به سربندر ( شهر بندر امام خميني انتقال يافت و زمينه براي توسعه هرچه بيشتر بندر مهيا گرديد ؛ پس از پيروزي انقلاب، اين بندر به بندر امام خميني  تغيير نام يافت و در سال 1361 با تصويب هيات وزيران رسماً بندر امام خميني نام گرفت و شروعي نو را پايه نهاد . بندر امام خميني حرکت به سوي تحول را از همان دو اسکله چوبي آغاز نمود و امروز با انجام بيش از 35% از کل تجارت دريايي کشور ، نويد توسعه اي پايدار را براي منطقه از طريق صنعت حمل و نقل مي دهد .

بندر امام خميني در اواسط نهمين دهه از آغاز فعاليتش ، اکنون به عنوان يکي از مهم ترين قطب هاي حمل و نقل منطقه اي به ايفاي نقش مي پردازد . اين بندر در سال 1390 پس از تغيير رژيم حقوقي خود از يک بندر عادي به منطقه ويژه اقتصادي و الحاق اراضي مجاور ، هم اکنون با بالغ بر 11 هزار هکتار مساحت ، بزرگ ترين منطقه ويژه اقتصادي کشور را تشکيل مي دهد .

 منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي نخستين منطقه ويژه تخصصي ايران است که در چارچوب مقررات آئين نامه اجرايي بند "د" تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران طبق مصوبه شماره 58548/ت18263ک مورخه 30/4/1376 هيات وزيران در محوطه اي به مساحت 1700 هکتار تاسيس شد.

سازمان مسئول منطقه « شرکت ملي صنايع پتروشيمي » است.

هدف از تاسيس اين منطقه دستيابي سريع و آسان به انش و فن آوري روز، بهره برداري بهينه از منابع غني نفت و گاز و ارزش افزوده ناشي از توسعه صنايع پائين دستي و مبادله آزاد فرآورده هاي پتروشيميايي بوده است.

منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي در شمال بندر امام خميني واقع و درجه حرارت سالانه آن بين 12 درجه در زمستان تا 35 درجه در تابستان در نوسان مي باشد.

بهره گيري از 33 اسکله بندر امام خميني و يک اسکله 70 هزار تني اختصاصي، اتصال به مراکز پرجمعيت داخلي و خارجي از طريق جاده هاي بين المللي و راه هاي دريايي اتصال به فرودگاه ماهشهر از طريق يک بزرگراه 5 کيلومتري و نيز وجود خط آهن دوخطه سراسري بندر امام به اهواز از مزاياي اين منطقه مي باشد.

فاصله منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي تا اهواز 155 و تا تهران 927 کيلومتر است.

منطقه ويژه اقتصادي بندر امام خميني با وسعت 11044 هکتار در شمال غربي خليج فارس و درانتهاي آبراه خور موسي قراردارد. اين آبراه بامتوسط عمق20متر، عرض250متر وطول 42 مايل دريايي بستري آرام و مطمئن براي تردد انواع کشتي‌هاي اقيانوس پيماي تجاري و نفتکش را از مسير خليج فارس،تنگه هرمز،درياي عمان و اقيانوس هند به اقصي نقاط جهان فراهم نموده است. با توجه به مزاياي منحصر به فرد اين بندر از جمله، نزديکي به 70درصداز مراکز مهم صنعتي و جمعيتي کشور، همجواري با منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي بندرامام، نزديکي به منطقه آزادتجاري اروند، قرارگرفتن در مسير کريدور بين‌المللي حمل و نقل شمال - جنوب‌‌ (INSTC) وکريدور بين‌المللي حمل و نقل شرق – غرب ، قرارگرفتن در کوتاهترين و مطمئن ترين مسير زميني حمل کالااز کشورهاي عراق،ترکيه،حوزه قفقاز و آسياي ميانه به کشورهاي جنوب شرق آسيا، اين بندر را به يکي از مهمترين مراکز تجاري ايران و منطقه تبديل کرده است

بندر امام در یک نگاه

منطقه ويژه پتروشيمي در محدوده اي به وسعت 2000 هکتار درسواحل خليج فارس و دربندر امام خميني قراردارد. وجود مجتمع هاي عظيم پتروشيمي بندر امام ، رازي ، فارابي وهمچنين دستيابي به منابع عظيم نفت وگاز مواد اوليه وخوراک واحدهاي پتروشيمي را فراهم مي نمايد. منطقه مزبور به منظور توسعه فعاليت هاي صنعتي و اقتصادي ازجمله پتروشيمي و بعنوان زير مجموعه اي از شرکت ملي صنايع پتروشيمي فعاليت خود را براساس مصوبه شوراي عالي مناطق آزاد و تجاري صنعتي از سال 76 آغاز نموده است .

عمليات احداث صنايع درمنطقه در قالب 5 سايت پيش بيني گرديده است و به منظور اجراي اين طرح عظيم سرمايه گذاران داخلي وخارجي شرکت نموده اند تعدادي از واحدهاي پتروشيمي شامل مارون ، اروند ،  فن آوران ، فجر ، تند گويان 1و2 بوعلي ،  اميرکبير،  فارابي و به وسيله سرمايه گذاران داخلي احداث و شروع بکار نموده است .

وجود راههاي دريايي ، ريلي و جاده اي در بندرامام ،دستيابي منطقه را به ساير مناطق داخلي و خارجي تسهيل مي نمايد .به منظور استقرار گمرک سازمان منطقه ويژه اقدام به احداث بناهاي اداري مورد نياز نموده که در آذرماه سال 81 به وسيله مسئولين گمرک افتتاح ومورد بهره برداري قرار گرفت .

گمرک مزبور در امر صادرات فراوردها از محل اسکله مايعات منطقه ويژه و اسکله دوم بندر امام فعاليت مي نمايد. و بر واردات کليه لوازم و تجهيزات مورد نياز واحدهاي صنعتي نظارت دارد.

 

مزایا ، ویژگیها و تسهیلات

نزديک ترين بندر جنوبي به مراکز صنعتي و جمعيتي کشور

کوتاهترين و مطمئن ترين پل ارتباطي با کشورهاي عراق ، ترکيه ، حوزه قفقاز و اروپاي شرقي

بهره مند از پتانسيل هاي مناسب پسکرانه اي جاده اي ، ريلي و هوايي

اتصال به شبکه راه هاي اصلي ترانزيتي و راه آهن سراسري کشور

نزديکي به فرودگاه هاي ماهشهر ، آبادان و اهواز در فواصل 18 ، 100 و 110 کيلومتري

مناسب ترين بندر کشور جهت ترانشيپ کالا به کشورهاي حوزه خليج فارس

برخورداري از پتانسيل هاي لازم به منظور توسعه صادرات مجدد کالا

نقش موثر در اقتصاد ملي و تجارت خارجي به عنوان دومين بندر مهم کشور

وجود ترمينال هاي اختصاصي ، کانتينري ، عمومي ، فرآورده هاي نفتي و مواد معدني

قابليت تخليه و بارگيري کشتي هاي کانتينري پست پاناماکس (نسل چهارم) و کشتي هاي با ظرفيت 150 هزار تن

بهره مندي از تجهيزات پيشرفته بندري و دريايي به منظور ارائه خدمات سريع و ايمن  به کشتي و کالا

برخورداري از سيستم تک پنجره (Single Window) به منظور ارائه خدمات متمرکز به مشتري

برخورداري از سيستم مديريت يکپارچه (IMS) و سيستم بين المللي امنيت اطلاعات (ISMS)

سيستم پرداخت الکترونيک از طريق سيستم (PSPOS)

برخورداري از سامانه هوشمند حواله ي الکترونيکي کاميون (ETT)