تاریخچه گمرک خرمشهر

پيش از انقلاب و قبل از جنگ تحميلي حوزه نظارت گمركات خوزستان در خرمشهر و در محل ساختمان فعلي اداره کل گمرک خرمشهر واقع در محل تلاقي دو رودخانه اروندرود و کارون مستقر بود.اعمال نظارت بر  ساير گمركات تابعه استان خوزستان از طريق همين گمرك صورت مي گرفت .

بندر خرمشهر در آن سالها مهمترين بندر تجاري جنوب كشور  بود.

گمرک خرمشهر که با ساختار مدرن و امروزي خود داراي  پيشينه  50   ساله بوده و پيش از هشت سال جنگ تحميلي (پيش از جنگ 1980) مسئول ترخيص 90 درصد كالاهاى وارداتى كشور بود، هم اينك با ساختمان و تجهيزات فعلي توانسته به جايگاه سوم در ميان ساير گمركات كشور بازگردد. گمركى كه در دوران صدرنشينى بندر خرمشهر، عنوان دانشگاه گمركات كل كشور را از آن خود کرده بود.

اکثر قريب به اتفاق مديران ارشد گمرك جمهوري اسلامي در سالهاي  پيش از پيروزي انقلاب چند سال يا حداقل بخشي از سنوات خدمتي خود را در گمرك خرمشهر گذرانده اند.

گمرک خرمشهر به دليل تنوع در كالاهاي وارداتي و گستردگي فعاليت و نيز بدليل انضباط حاكم بر جو اداري آن بستر مناسبي براي پرورش نيروهاي متخصص و كارشناس در امور گمركي به ويژه واردات و صادرات كالا تلقي مي شد .

پيش از انقلاب ايران در سال 1978 گمرک خرمشهر به عنوان مرکز ثقل تجارت ايران از امکانات بسيار وسيع و گسترده اي برخوردار بود.

وجود اين امکانات رفاهي متناسب با حجم فعاليت گمرک موجب شده بود  کارکنان گمرک با اشتياق فراوان بندر خرمشهر را  به عنوان محل خدمت خود  انتخاب نموده و با طي نمودن گامهاي ترقي به افزايش دانش گمرکي خود متناسب با علم روز و فن آوري جديد بپردازند.

از اين رو گمرک خرمشهر توانست نيروهايي را پرورش دهد که امروزه سکان دار گمرک جمهوري اسلامي بوده و سياستهاي گمرک ايران را به نحو مطلوب و متناسب با نياز کشور در جهت تحقق صادرات و واردات کالا و کنترل مبادي رسمي کشور دنبال نمايند.

با وقوع جنگ 1980 و حمله ارتش متجاوزگر عراق به بندر خرمشهر و بمباران سنگين اين شهر بوسيله ماشين نظامي ارتش بعث عراق تمامي فعاليتهاي اقتصادي مختل  گشت و بخش عظيمي از سرمايه هاي موجود به يغما رفت.در اين مدت هر آنچه که قابل انتقال بود از منطقه خارج شد و مابقي در معرض آتش دشمن نابود شد.در اين ميان کليه امکانات و تاسيسات گمرک و بندر خرمشهر تخريب شد.کشتي ها و شناورها مورد حمله قرار گرفت و اسکله ها نابود شد و به اين ترتيب وقفه اي نگران کننده در روند اقتصادي اين شهر بوجود آمد که تا سالهاي پاياني جنگ 1980 ادامه يافت.با اعلام آتش بس ميان طرفين درگير در جنگ 1988-1980 تلاشهاي بسياري براي رونق دوباره گمرک خرمشهر صورت گرفته است تا بتوان ، توان اين گمرک را به ميزان پيش از جنگ 1980بازگرداند.

با مکانيزه شدن بندر خرمشهر و افزايش حجم واردات کالا بصورت حمل کانتينري در بندر خرمشهر افقهاي تازه اي به روي گمرک و بندر خرمشهر گشوده شد.بتدريج چهره گمرک و بندر خرمشهر دگرگون گشت و بار ديگر از گمرک خرمشهر به عنوان سومين گمرک مهم کشور ياد شد .امروزه گمرك خرمشهر مهمترين گمرك تجاري استان خوزستان در ترخيص كالاهاي غير دولتي توسط واردكنندگان بخش خصوصي است.گمرک خرمشهراکنون از نظر سازماني عنوان اداره كل را دارد.

اين گمرک در حال حاظر اولين گمرک کشور در تنوع کالاهاي وارداتي است .

اکنون بندر خرمشهر دومين بندر مهم کانتينري کشور است .

بندر خرمشهر در یک نگاه

بندر خرمشهر در منتهي اليه جنوب غربي جلگه خوزستان از زير ساختهاي مناسب بازرگاني براي مبادلات کالا برخوردار است.

استقرار بندر خرمشهردر کنار رود اروند، اين بندر را به عنوان مسير اصلي و پايانه مناسب براي سه کشور ايران، عراق و کويت در مبادلات تجاري معرفي مي نمايد.

بندر خرمشهر يکي از بنادرکانتينري کشور در خليج فارس به شمار رفته و به دليل همجواري با کشور عراق، يک منطقه استراتژيک از نظر تجاري و سياسي محسوب مي شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاري اروند و نزديکي به پالايشگاه آبادان و صنايع فولاد خوزستان فرصت مناسبي جهت سرمايه گذاري فراهم کرده است.

در حال حاضرکليه زير ساختهاي بندر خرمشهر تکميل گرديده و در مقايسه با قبل از جنگ تحميلي به مراتب وضعيت بهتري را داراست.

عليرغم امکانات کانتينري موجود در بندر خرمشهر، توسعه اين ترمينال و ساخت  يک ترمينال استاندارد در اراضي به وسعت 30 هکتار در دستور کار اين بندر قرار دارد.

مزایا ، ویژگیها و تسهیلات

  مناسبترين بندر براي ترانزيت زميني و دريايي کالا به کشور عراق

 برخوردار از  مزايا و تسهيلات منطقه آزاد تجاري-صنعتي اروند

 برخوردار از 25 درصد تخفيف سود بازرگاني

  داراي خطوط منظم فيدري از امارات متحده عربي و کثرت شناورهاي بومي ( فلزي- چوبي) جهت حمل آسان کالا با کشورهاي کويت، عراق و ساير کشورهاي حو زه خليج فارس

  نزديکترين منطقه آزاد تجاري – صنعتي جنوب کشور به عراق، کويت و آسياي ميانه

  برخوردار از تجهيزات مدرن تخليه و بار گيري کانتينر

  با صرفه ترين راه تزانزيتي کشور

  داراي اسکله اختصاصي جهت پهلو دهي کشتي هاي رو- رو

  داراي بزرگترين پايانه مسافري- دريايي خاورميانه

  برخورداري از مزيتها وامکانات لازم براي استقرار مراکزلجستيکي حوزه هاي نفتي دريايي